fredag 25 maj 2012

Du - om du ska få hjälp att sluta droga måste du hålla dig ren i sex månader först. bara så du vet det.

Jamen herregud igen då.
Man slutar aldrig att bli förvånad och förbannad.
Det finns folk som går och ber om hjälp att lägga av med saker som man måste lägga av med om man ska leva ett svenneliv. Oavsett vad man tycker om det där svennelivet så är det nödvändigt att lära sig att leva det om man ska slippa gå på gatan eller riskera att svälta ihjäl eller något ännu värre.
Ja och då är det ju bra att det finns någonstans man kan gå och få hjälp.


- Ja alltså jag måste få hjälp att lägga av med skiten. Säger den som ber om hjälp.
- Jaha, hur länge har du varit drogfri då? Svarar den som ska hjälpa till.
- Öh. säger den som vill ha hjälp.
- Ja om du ska kunna följa vårt program måste du ha varit drogfri i sex månader förstår du.
- Men alltså jag behöver hjälp att lägga av nu. Inte sen när jag lagt av alltså.
- Jaha, ja men våra regler är såna. Du får gå och lämna urinprov här och då träffar du ju någon varje vecka ändå.  Och lär känna oss här och vi får se vem du är.
- Men.
- Ja du kan komma varje dag mellan nio och tio.  Utom onsdagar.
- Men jag måste få hjälp att sluta. Förstår du. Jag kan inte lägga av om jag inte får hjälp att lägga av.
- Behöver du avgiftning?
- Nä. eller kanske. Eller inte. Fan.
- Välkommen på torsdag då så skriver vi in dig här så kan du börja behandlingen om sex månader ifall du är ren.
- Men jag måste ju ha hjälp nu. Matpengar, någonstans att bo. Hur fan ska jag kunna lägga av på gatan?


Men alltså något svar på det får han inte.

Ska han bo på en parkbänk och byta livsstil lär det ta ett helt liv innan han får någon behandlingshjälp.
Är dom helt tomma i huvudet dom där som ska finnas när man behöver dem?
Eller förresten. Jag tror jag lärde mig på någon kurs att det inte är behandlarnas problem egentligen. Utan politikernas. De välmående buksvågrarna som menar att man ska låta drägget fortsätta vara drägg. Och satsa på dom som har egen styrka. Dom som lyckas.
ja fy fan.

....

Inga kommentarer: