måndag 28 februari 2011

Pest är bättre än kolera

Så står man här med eget pass och biljetter och allt. För att det ska bli sportlov och några av oss har råd och kan åka iväg till ett sånt där ställe med omöjligt namn där dom pratar utrikiska.
Jag och mina två flickor och Erik och en kompis till honom. Flyg och hotell och allt.

Nej det blir ju ingen solsemester. Även om solen kan skina på oss så är det inte meningen att vi ska slappa på en strand. För att vi ska titta på grejjer som byggdes för massa år sen. Och om vi ska bada gör vi det någonstans inomhus.
Vi ska liksom iväg på någon sorts kulturgrej.
Fatta det den som kan.

En lökhackarebba med jur. kandambitioner och en ettagluttare, en fjortis (nåja) och två vuxna karlar som har fått för sig att det roligaste som finns är gamla hus.
Som om man inte fått nog av gamla hus.

Kommer att tänka på en annan snubbe som gillade gamla hus och som samlade på handtag. Ja men det är sant. Han hade en hel lägenhet fylld av sånt han hämtat från rivningshus i hela Stockholm.
Men en sorts handtag gillade han inte, nämligen sådana som sitter på fruntimmer.
Ja han kallade kvinnor för fruntimmer.
Mig tyckte han om för att jag saknade just de där handtagen. Och för att jag gick att köpa för en hel natt.
Han hade råd med det. Och bjöd alltid på skumpa.
Det var inte ens säkert att han ville ligga.
Undrar vem som ärvde alla hans handtag. Han dog för några år sedan. Och jag vet ju att han inte hade några barn. Bara en ruggigt raggig hund.
Och en massa stålar.
Ja jävlar. Dom stålarna skulle man haft. Fast då hade man väl bara skaffat sig en bråd död. Inte säkert så ond. Men bråd. Vitt pulver rätt in i himlen.
Och A hade fått bli kvar hos familjehemsmänniskorna. Hade gått det också.
Men jävlar vad glad jag är för att det inte är så.
Att jag inte fick ihop till ett storfixarliv.

Men alltså på Lördag drar vissa somliga till Pest.

Bättre än Kolera.

8 kommentarer:

Cicki sa...

Ha det så skönt. Glöm inte att hälsa till Buda.

I min värld sa...

ha en kanonsemester nu och gå inte vilse bland alla hus :-)

Mångmamma sa...

Haha, hade Cickis kommentar på tangenterna när jag såg att hon hann före!
:)

Lena sa...

Underbar stad. Njut !

Småländskan sa...

Nu blir jag riktigt avis, men naturligtvis önskar jag dig och er en fantastisk resa. Pest är helt underbar, för att inte tala om Buda. Tillsammans är de oslagbara!
För mig, som har världens sämsta lokalsinne, är det en helt fantastisk stad, då jag inte lyckades gå vilse där. Att ha broarna som riktmärke är inte helt fel.
Glöm inte thermalbaden!

Lovisa Bengtsson sa...

Hej. Jag har följt din blogg ett tag nu och uppskattar den verkligen. Den lockar fram alla möjliga känslor, både skratt och gråt.

Jag undrar ifall du skulle kunna svara på ett par frågor om hemlöshet. Isåfall kan du kontakta mig på min blogg hundrafyra.blogspot.com. Det hade varit jättesnällt.

Ha det fint. / Lovisa

MonasUniversum sa...

Ebbabebba. Jag tänker att du måste skriva en bok.

Faktiskt så måste du nog det.

Ebba G sa...

Bok?
Haha, det får bli när jag efter tretti år som domare drar mig tillbaka till ett stilla pensionärsliv i min stora takvåning.