onsdag 9 juni 2010

väldigt konstig pippi

Undrar om det finns siamesiska tvillingar bland fåglar. Jag såg en idag. Ifall dom finns.
Annars hade jag väl någon sorts hallucination.
Jag tror dom kallas talgoxar dom där gula bollarna med svart streck på bröstet? 
I alla fall såg jag en sån som satt ihop med en annan gul boll med svart streck. Men den hade bara ett huvud och två vingar, i jämförelse med kroppen såg de märkligt små ut.
Den hoppade omkring med en massa andra gulingar med helt vanliga kroppar. Pickade frön och flaxade. Jo den kunde flyga. Faktiskt.
Men alltså.
Hur är det med de ornitologiska kunskaperna bland er som läser.
Finns sånt?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ooaahh! Siamesiska talgoxar!! Fenomenet är tills nu okänt för ornitologin - men Sundsvall har ju sin skvader. Om jag inte vore en så finkänslig och artig man skulle jag fråga hur mycket rödvin du druckit före denna märkliga observation..........
säger Papillon och spanar oroligt mot sina egna talgoxar i äppelträdet

Ebba G sa...

nej men Papillon då... jag har väl inte druckit något rödvin. Fast jag har faktiskt undrat om jag fått pippi eller om jag bara ser dubbelt. Lokalt på ena ögat då i så fall. Hemskt underlig pippi är det i alla fall.

Anonym sa...

Nu erinrar jag mig en talgoxe från min ungdom - han kallades Verner och bodde i anslutning till utekaféet i stadsparken i Lund och gick hela dagen och åt kaksmulor kring borden. Enligt ryktet blev han så jävla fet av denna diet att han knappt kunde flyga, han påstås ha klättrat upp i sovträdet på kvällen och hoppat ner från detsamma på morgonen - kan det ha varit en sådan uppsvälld frossare du sett??
undrar Papillon

Ebba G sa...

en helt ny art "den uppsvällda frossaren" .... kanske finns även "mindre uppsvälld frossare" och så den jag såg som heter "bredbröstad större frossare"... nä alltså det var två streck på bröstet - med rätt stort mellanrum. Och en underligt formad rygg. Den är missbildad på något sätt alltså.

Cicki sa...

Jag rådfrågade den något mer ornitologikunnige sambon. Han sa att det kan förmodligen födas siamesiska fåglar men att de skulle vara så svaga individer att de inte skulle överleva. Jag vet att jag hört talas om siamesiska kalvar. Knepigt är det i alla fall.

Ang Skvadern så undrar jag om Papillon sett något rörligt exemplar av detta speciella däggdjur/fågel....:-)

Gråa musen sa...

När jag googlar det så verkar det vara väldigt ovanligt. Mer förekommande hos djur i fångenskap eftersom vilda djur med någon typ av missbildning sällan brukar klara sig. De blir hårt ansatta av andra individer och överlever sällan. Synd att du inte tog kort på den. Jag tror att någon ornitologisk förening hade varit jätteintresserade av att se den.

Ebba G sa...

..nån gång ska jag skaffa kamera..

Anonym sa...

Om du har sett den så är det klart den finns! Kram T

Ebba G sa...

tack snälla T! Ibland undrar man ju hur det står till uppe i skallen!