fredag 4 juni 2010

Andra bullar

Ok. Jag skriver fort. Men nu är det en vecka kvar till inlämning. Skriver så tangenterna glöder gör jag ju inte. Nä. Jag hackar lök. Pratar med Erik fem timmar. Håller på med strul i tvättstugan en helkväll. Träffar barn och umgås med grannar.
När skriver jag då?
Öh. Ja. Jag bloggar.... typ.
Men liksom. Det är en vecka kvar.
Typ.
Luften gick liksom ur mig förra veckan när jag var och pratade med den där som heter handledare. Som kom och var lika handledig som jag.
Alltså, jag trodde vi skulle titta lite kritiskt på mina teorier och att jag skulle få lite motstånd och lite jävlaranamma. Nähä. Det var inte så det var menat. Inte.
Man ska se lite artigt på varandra och prata om. Hajar fortfarande inte om vad.
Och sen ska man gapande lyssna till en berättelse om hur svårt det är att skriva uppsats.
Och gå hem.
Gjorde en gammal gatflicka det?
Öh.
Nä. Alltså jag hade ungefär femton färdiga frågor.  Lite om rena praktikaliteter. Och en del om frågeställningen. Och massor om litteraturens motstridigheter som är skitkul att lattja med.
Men nähä.

OK. en liten skituppsats som inbringar poäng för tio veckor är väl inget att bråka om. Men jag åkte liksom till senapsstaden framochtillbaka för att få lite inspiration.
Det blev bara transpiration.
expropriation.... typ.

Men nu ska det bli andra bullar.
Står i degen idag. Nä, men alltså jag bakar. Har lunch nu. Listig tid att ha lunch.
Man hinner precis klämma ett par mackor och blogga.
Så idag blir det deg.
och andra bullar.

Bild: Jimmy Baker

8 kommentarer:

Cecilia N sa...

Och jag har hemtenta tills imorgon. Och har inte tänkt en tanke på den idag. Skrev ½ sida klokt och 1 sida knas igår. Ska lämna in max 2½ sida. Det är förfärligt att förhålla sig så coolt till detta. Jag tycker inte om det.

Och likväl ...
surf surf ...

Ebba G sa...

Men om man skriver färdigt i huvudet medan man gör annat är det ju ok. Och så sätter man ner det på papper eller skärm när det finns möjlighet.

Cicki sa...

Det är nog olika på handledare och handledare. Jag tänkte skriva att det är bra att baka, diska eller stryka medan man skriver i huvudet. Men ser att det har du redan kommit på. Det är ett himla bra sätt att jobba på. Man får liksom flera saker gjort samtidigt. Lycka till.

För övrigt verkar ditt liv väldigt innehållsrikt med både jobb, plugg, vänner, barn, Erik och en massa annat braiga saker att fylla livet med.

Anonym sa...

I den akademiska miljön frodas alltid ett oändligt antal bleksiktiga nollor - så har det varit så länge dessa instutioner funnits till. Det är det som ämnet "Idé -och lärdomshistoria" egentligen handlar om, fast ämnesföreträdarna blir gärna lite griniga om man påpekar det.
Jag har haft en minst sagt akademisk uppväxt, gått en lång kvalificerad akademisk utbildning men glatt nobbat alla inviter om fortsatt akademisk karriär eftersom jag på nära håll fått se hur en akademisk konkurrens bryter ner justa polare till anslagsäskande puckon som bara kan tala om fosfolipidernas enastående betydelse för världen
Men det finns diamanter i den världen också....
Papillon

Comvidare sa...

Jag har inget vettigt att säga till detta, annat än att det är kul att vara en del av ditt liv. Vardagen också!

Ebba G sa...

Cicki... jo det är säkert olika. Jag har en del bra folk att hänga på också. Men hade nog väntat mig att det skulle krylla av dem på ett annat sätt...

Papillon - åh så skönt att ha dig här igen. Dina glada tillrop och vetenskapliga termer. Åh, jag älskar dem - fosfolipider... ah!

Comvidare - jorå kul är det. att du hänger här!

Viveka sa...

Om en fd universitetslärare & handledare får sticka ut hakan lite, så skulle min haka nog säga att du har haft otur. Så där ska inte handledning fungera, för sjutton. Den ska fungera precis så som du tänkte dig! Bedrövligt. Har du möjlighet att få en annan handledare?

Ebba G sa...

Viveka - tack för ditt sköna inlägg - hoppas få en annan handledare nästa termin. Vi klickar inte alls den här och jag. Och nu har jag snart skrivit färdigt och tror att det blir bra ändå så... Jag ska ha lite mer krav nästa gång.