onsdag 19 maj 2010

Ett fult ord som vuxna använder när dom vill göra illa varandra

-Du Ebba, vad betyder horunge?
- Att vad sa du?
- För att jag läste det på din blog sörru.
- Hade jag skrivit något sånt?
- Nähä. Men en annan.
- Har du läst det?
- Jamen jag och U. läser det tillsammans och hon läser mycket bättre än jag för att hon går i fyran sörru.
- Jahaja.
- Så vad betyder det då?
- Det är ett fult ord som vuxna använder när dom ska göra andra vuxna illa. Det är inte ett barnord.
- Är jag en sån unge?

Jamen vad ska man göra och säga och tänka?
Ska det vara nödvändigt att ta bort kommentarer för att skydda barn från sånt som barn inte behöver veta?
Det kanske är så.
Men nu har hon läst och nu frågar hon och nu måste jag ge henne ett svar.
Så.

-Men du A. Kommer du ihåg att jag har sagt att jag har bott på konstiga ställen?
- Jaha. Och i kartonger och sånt.
- För att inte frysa ihjäl.
- Japp.
- Mm. Och så vet du att jag gjorde dumma saker och inte kunde ta hand om dig?
- Det var dumt.
- Ja det var det. Och en som gör sånt som jag gjorde kan kallas hora. Fast en del människor tycker det är ett fult ord. Så man säger inte det ordet högt utom till såna som vet att man bara försöker förklara saker.
- Och nu är det så?
- Ja. Och när vuxna är dumma mot varandra kan dom säga det där ordet och sen säger dom att barnen till dom som kallas hora är horungar. För att det värsta man kan göra mot en mamma är att prata fult om hennes barn.
- Så då blev du jättearg?
- Ganska arg men mest ledsen över att det finns människor som måste bråka.
- Jag bråkar också ibland.
- Och säger fula ord? Mm. Jag också.
- Sen säger man förlåt och ångrar sig.
- Precis.
- Så han som skrev det där kanske ångrar sig sedan.
- Mm.

Man vill att det ska vara en god värld. Men det är ingen god värld.
Man vill att barn ska slippa veta det.
Men barn tar reda på.
Det bara är så.

Och nu behöver jag fundera över om det är rimligt, att kommentarer får innehålla sånt som kan göra mina barn illa.
När jag funderat färdigt kan det hända att jag kommer fram till, att jag måste radera somligt. Trist.
Men världen är inte en lekplats för oskyldiga barn om man inte gör den till en sådan lekplats.
Och det kanske är det man måste göra om man är en riktig människa.


Bilder Renoir, Andrew Judd

4 kommentarer:

Mångmamma sa...

Kommentarsgranskning!
Funkar fint, då går det strålande att censurera det man inte vill ha med...

Mångmamma sa...

Kommentarsgranskning!
Funkar fint, då går det strålande att censurera det man inte vill ha med...

Cicki sa...

Om du vill får du hälsa A att min pappa kallades för horunge när han var barn. Bara för att hans mamma, min farmor, var ensam med honom. Han är världens bästa pappa för mig och jag älskar honom jättemycket. Så för mig gör det ingenting att han kallades för något så fult då. Han är ju en underbar person i alla fall. Å så kramar du det där lilltrollet så mycket. Hon verkar vara helt fantastisk.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.