måndag 5 april 2010

Filmen slutade bra....


Om man glor på TV med ett öga och läser juridisk litteratur med det andra medan man har fötterna på sängkanten till en skäggagam... som sover.
Då kan det hända att man blandar ihop saker.

Man hör med ena örat hur en hel by har försvunnit under lermassor och läser med ett öga hur hela människogrupper försvinner under lagar. Och ser hur den skäggige försvinner under tyngden av sin historia.

Sen kommer en film om en nutida Noa som ser ut att förlora allt när han tvingas bygga en ark ute på slätten mitt i värsta solskenet.

Och jag ser i ögonvrån hur lagens män vill genomdriva en lag för att, som de säger, rädda nationalparkerna åt folket medan de egentligen menar att de ska tjäna en massa pengar på att exploatera.... ja alltså samtidigt läser jag in en massa om hur våra lagar är byggda för att värna människors rätt till ett drägligt liv medan jag själv vet att de där lagarna ibland används för att exploatera människor för att tjäna pengar.... massor av pengar.
Ja och så rör sig skäggungen, och jag ser att där ligger han och blir räddad till livet fast han är en fattig skit utan ett öre att betala med.
Trots att hans morsa övergav honom och lät honom leva sitt liv som en stafettpinne som kastades mellan människor tills han själv satte ner foten och kastade sig i drogfamnen i stället.

Filmen slutade bra.

Alltihop blev avslöjat och Noa räddade sina grannar och sin familj och i och med det hela världen.
Man får väl göra som han.

Rädda sig själv och sina grannar. Familjen. Och på det sättet hela världen.
Tillsammans kan vi.



Fotomontage: George Gree

2 kommentarer:

Camilla sa...

Det ska vi vara stolta över, den svenska sjukvården. Oavsett börsinnehåll, så får vi vård. Tack o lov.

XXX sa...

Rädda familjen så gott du kan, tills han, skäggagamen kan rädda sig själv. För det gör han, det vet jag.