tisdag 15 december 2009

Vad gör man hos frisören?

En del dagar luktar helt enkelt som dom ska. Den här dagen tillexempel. Elen kom tillbaka mitt på dagen i går och hela huset började tokbaka.

Pepparkakor, vetebröd, råglimpor och... hm. Kanske någon sorts bondkakor, måste hälsa på grannen mittemot för att kolla.

Min goa granne under mig har skaffat rollator och satt högtidligt på den och kavlade tunna tunna grejjer som hon kallade flarn. Fast jag trodde flarn var någon sorts mandelgrejjer man klickade ut. Nädå, hennes flarn är gjorda av kaveldeg som gräddas en sekund och ska stelna fort och doppas i smält blockchoklad. Hemskt gott.

Och jag då? Jo, jag är ledig idag och tänker inte ta i spisen.

Inte läsa ett ord.

Och inte hacka en enda lök.

Vaddårå? Ingen mat?

Jopp.

Det finns en goluktprins. En som beställt bord på finaste stället och... tja vi ska väl äta hummer eller nåt.

Och somliga som heter Ebba har tid hos en sorts människa som klipper av hår från folk hela dagarna.

Ingen tror mig när jag säger det. men det är sant.

Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv gått till någon som tar betalt för att trixa med hår.

Så jag är lite nervös. Vad GÖR man där?


Alltså... vad gör frisörer rent allmänt. Har dom regler för hur man sitter och vad man bör säga och sånt? Är det något jag borde veta innan jag kliver in?

Snälla.... halvtvå ska jag vara där.



11 kommentarer:

Hans-Barbro är vi! sa...

Oh härliga Ebba!
Det är bara att kliva och tala om att du är på plats, och sen berätta lite hur du vill att skkallen ska se ut när du är klar (eller så ger du dem fria händer!) och sen blir du schamponerad och får sätta dig i frisörstolen med ett stort skynke som skydd för kläderna.
Antingen är man tyst eller så småpratar man (=kallpratar?)med frisören, eller om man har tur så är klippmänniskan en RIKTIG klippa som konverserar givande och intressant. I så fall kastar man sig ut på djupt vatten och får både en stilig frisyr och en minnesvärd stund i bagaget!

Lycka till

Anonym sa...

Ah, underbart! Rak i ryggen, vänd mot spegeln, lite halvuttråkat vänlig. Konversera flyktigt men ändå initierat om Tiger Woods och stackars, stackars Elin, om Daniels njurtransplantation, om kvinnliga nobelpristagares klädsmak. Du bör undvika naturvetenskap, litteratur,Bachs kontrapunktik och mänskliga rättigheter om inte frisören själv antyder sådana intressen.
Vidare rapportering emotses med viss spänning!
(Jag har varit hos frisören men det är rätt länge sedan. Där fanns porrtidningar av den tidens ytterst beskedliga sort och jag vill minnas att en klippning kostade 3-4 kronor........)
papillon

karibien sa...

Gillar man att kallprata kan man snacka stort och smått. Fast det brukar vara populärare att snacka tv-serier, kändisskvaller och dieter än politik.

Om man som jag inte vill kallprata begraver man förslagsvis ögonen i något läsbart. Medhavt signalerar ännu tydligare att man vill vara i fred.

Eller så kan man ju faktiskt snacka om håret... tips om hur man sköter det, hur man tar fram det bästa trots hopplösa virveln... eller om yrket... fråga vad frissan gjorde för gesällprov, vilken som är roligaste frisyren att klippa, nervösaste bruden osv.

Glöm inte kasta ett öga i spegeln så du inte blir av med nåt du ville ha kvar ;)

Kamilla sa...

De flesta frisörer behöver man inte bry sig nåt om, för dom snackar liksom av sig själva ha ha. Ibland kan det nästan vara som att gå till en kurator eller nåt! Och, jag tror faktiskt att de har tystnadsplikt ha ha
Lycka till, du kommer att bli fin!
kram

Comvidare sa...

Allt kommer att gå som en dans. Tills dess att du ska betala vill säga. 300kr för en klippning är väl ok. Men sen behöver du ju alla de där produkterna. Schampoo och balsam, 200kr flaskan, mousse som skyddar håret när det ska fönas, 150kr, vax eller gelé för att få till spretet, 200kr och så spray för att fixera, 100kr. Så vad blev det nu för en halvtimmes besök hos frisören? 1150kr! Som hittat. (Obs, norrlandspriser, ni storstadsbor får hosta upp det dubbla)

sandra sa...

som frisör anser jag iaf att du sitter still ;)..sen får du säga eller göra precis vad du vill..:P
hoppas ditt besök blev lyckat och att du känner dig nöjd! :)

Cecilia N sa...

Och jag kom försent för att kunna tillföra något. Vad det nu skulle vara.

Jag går dit ca vartannat år och toppar sisådär 2 dm.

Min frisörska har mer än 60 år i yrket. Sant!

Unknown sa...

Att blivande advokaten ens funderar i dom banorna?
DU ska väl om nån kunna hålla igång en konversation om precis ingenting, eller om allting.
Nu är klockan halv fem men jag är övertygad om att du fixade det här...kram!

Jenny sa...

Förstår att du inte vill ha bilder på dig själv men det hade varit kull att få se en före och efterbild på dig...
Kram
Jenny

Anonym sa...

Jenny - det här är väl en bild före??? Hon är lite rundare om kinderna än vad jag trodde och har mycket, mycket längre hår.
Och vilken juste trappuppgång....
Papillon

Ebba G sa...

Ja nu är håret lite kortare
Tack för alla goda tips! Och... tja jag blogar vidare såklart...