onsdag 23 december 2009

inte bara dagen före julafton

Ibland blir jag förbannad.
Som när människovärdet är förhandlingsbart.
Eller när mina vänner blir förnedrade och förbisedda.

Om en människa förlorar pengar och ägodelar, har en firma som går i konkurs och en fru som inte orkar och därför tar ut skilsmässa.... och, ja ungarna och hon får bo kvar i lägenheten... alltså ska den människan då också förlora sitt värde? Är det förhandlingsbart?

Om en skitstövel slåss, stjäl, bedrar.... är det detsamma som att förverka rätten till rättvis behandling?

Jag tycker inte det.
Inte så att det är tillåtet att bära sig åt som en skit. Men om man bär sig åt som en skit så är det inte samma sak som att man också ÄR en skit.
Skithögar kan man inte kräva något av. En skithög stinker bara, och bryts ner till jord.

Om en människa bär sig åt som en högfärdig överklasskit är det väl samma sak... handlingen är inte samma sak som människan.

Fy fan.
Om man bara kunde komma ihåg det.
Också dom där dagarna det inte är dagen före julafton.

4 kommentarer:

Cicki sa...

Människovärde är aldrig förhandlingsbart. Oavsett vilken dag på året det är. Förlorar man människovärdet har man förlorat sig själv. Då är det svårt att resa sig igen.

God Jul på dig Ebba. Kram

Kapybaran sa...

Ebba, har inte huvud nog att kommentera inlägget, men vill önska dig en hjärtinnerligt God Jul!
Du har lärt mig mycket, jag är tacksam för att jag fann dig här.

Stor varm kram!

Anonym sa...

Ebba....du är bäst! Vet inte hur jag ska uttrycka mig på bästa sätt för ALLA kloka ord du skriver, men som mamma till en (fd hoppas jag) missbrukare så är detta mitt absoluta mål. Att tala om att min son XXX inte BARA är den "avskyvärda person" som många (tyvärr ) träffat. Utan att han faktiskt oxå är en mkt varm och kärleksfull MÄNNISKA. Min lilla pojke....
Många julkramar/B-M

XXX sa...

God Jul Ebba önskar den hemska tvillingen.