torsdag 22 oktober 2009

Om det finns en eller flera gudar skulle jag ge vad som helst för att få träffa en eller annan.
Ta den där guden i örat och påtala det onödiga med sånt som fästingar, nazister och oförsonlighet. Vad i hela fridens namn är det som får människor att bli nassar? Är det en biverkning av svininfluensan helt enkelt? I så fall: VACCINERA genast.
Annars... ja vad är det som gör att folk väljer att likna gråbruna fästingar som iglar sig fast likt bölder på samhällskroppen? Och vad är det som gör att vi människor aldrig kan nöja oss med att vara lika mycket värda som alla andra utan ständigt måste se till att vara bättre?
Så om det finns en gud eller flera - come on nu! Här är en som vill ha svar.

3 kommentarer:

Gråa musen sa...

Vet inte om det finns någon Gud men hoppas då jag precis mist båda mina föräldrar. Tror att allt handlar om fostran. Idag frågade min sju-åring varför det finns tjuvar. Jag svarade att det kanske beror på att ingen kramat dem tillräckligt. Jag tror på fullt allvar att det handlar om att bli tillräckligt älskad för den man är. Att ha människor omkring sig som förebilder och massor av kärlek. Våld föder våld och kärlek sprider kärlek. Så tror jag.

Emma sa...

Jag vet inte svare på den här frågan. Men om du får ett svar får du mer än gärna dela med dig av det. För jag skulle också vilja veta.

Ebba G sa...

Åh, skönt att du har en egen familj med barn och så.. när man mister människor måste man ha varandra tror jag.
Det där med tjuvar - det finns väl två sorts tjuveri - ett som handlar om att ta fast man inte behöver, att man väljer att knycka bakom ryggen på folk, då är det nog kärleksbrist bakom. Men när man faktiskt inte kan köpa, inte har pengar, jobb, status... då händer det att man stjäl för att man inte ser någon annan möjlighet.
Både hemlösa och till exempel arbetslösa utförsäkrade ensamstående mammor måste ibland göra våld på sig själva så.
Fast barn kanske just behöver veta att det är viktigast att krama och älska varandra!
Stor kram!