torsdag 15 oktober 2009

Cecilia N skrev ett citat - något Nelson Mandela sagt - när hon kommenterade mitt förra inlägg.
Det citatet gick rätt in. Och det känns som om några av meningarna kommer att snurra i huvudet framöver.
Det där att det är styrkan som är det man är mest rädd för. Att jag och alla människor faktiskt har möjlighet, makt, kraft... att förändra hela världen. Eller i alla fall sätta igång något som kan förändra hela världen.
På sätt och vis gör vi väl det allihopa. Så fort vi rör oss, finns alltså, påverkar vi det vi finns i relation till.
Och tänk om det är så att vi skulle välja att göra sånt som leder till något bra för fler och fler.
Jag menar, bara det här att säga hej och ge någon en vänlig blick kan starta ett helt jordskred av leenden och vänliga blickar. Och det skulle på sikt kunna leda till att ett helt samhälle mår lite bättre.
Tänk om det inte bara är en flummig tanke....

Det jag gör betyder något.
känns mäktigt att tänka
farligt?
ja.
Såklart, för då har jag ju ett ansvar också.
Och kan göra fel.

Men jag kan ju också göra rätt. Det finns ett val.

När jag skriver det känner jag mig fånigt präktig. Sådär löjligt trosviss som en nyfrälst. typ.
Du vet, det där fåniga leendet som avslöjar en fundamental bortvändhet från allt en gathora kan ta på allvar.
Så jag antar att jag verkar fånig när jag säger att jag tänker att det finns ett val - medan jag ler trosvisst som om jag just kommit på det självklara. Meningen med livet och allt det där.

Men tänk om det är sant.
Fan.
Då måste man ju börja bete sig som folk. Vad nu det är.

7 kommentarer:

Mimi68 sa...

Frihet...ansvar. Ja...nog kan man bli rädd. Och som du skrev ska man kanske inte gratulera till att någon slipper sona (nu slipper du ju inte helt..) du är ju på rätt väg nu. Ohc friheten skrämmer... Fängesle vore kanske en lätt utväg? Men du är stark och otroligt smart. Fri... nu är du fri men sinnet och själen? Att släppa dem fria och förlåta dig själv kanske kommer att ta tid. Men låt det göra det..Bara du gör det. Släpper din själ fri. Ansvar tar du redan för dig och massor av männsikor där till - genom dina kloka ord. Det du gör betyder något! Känn dig mäktig. Men bli inte rädd. Farligt? Nej För alla har ansvar, vi delar på faran. Skrämmande - ja, men kanske triggande? Du behöer en utmaning i livet nu - något som kan väga upp kickarna du fick. Och visst har du utmaningar`Le, du - kanske kom du just på det. Mening med livet. Bete dig dock aldrig som "folk" - var DU!! /mimmi

Cicki sa...

Vi har mycket mer styrka inom oss än vad vi tror.

Om någon berättat för mig när jag var tjugo, att jag skulle få en funktionshindrad son och dessutom vara stark nog att hjälpa honom till ett bra liv, då hade jag trott de drivit med mig. Idag vet jag att jag har den styrkan. Jag har även sett det hos många andra. Så det är nog så enkelt att vi orkar det vi måste orka. Gör vi inte det så går vi under.

Du är stark, du kommer att klara det här.

Den hemska tvillingen sa...

Att bete sig som folk är väl att göra just det du gjort och det du gör.
För folk är väl den som horar, knarkar och bor under broar?
Och folk är väl den som står i ett restaurangkök och hackar lök, bor i lägenhet med badkar och pluggar på universitet?
Folk är väl den som tar sitt ansvar och påbörjar sitt liv som mamma?

Ja du fattar...Önskar dig en fin helg.

Comvidare sa...

Se för guds skull inte filmen "Pay It Forward". Du skulle inte överleva. Men om du nu gör det så måste du boka in ett lökskärarpass i direkt anslutning. Så iväg med dig nu och hyr filmen.

Anonym sa...

Vi gör tusentals val under ett vaket dygn och den största procenten är omedvetna! Vi gör ett fåtal medvetna val och de kan kännas svåra men även kanske lätta val. Livets resa utmanar på olika sätt och vi behöver stundom andra människor för att klara av det vi möter - mänskliga kryckor, att få vara svag är att vara stark. Det är därför vi är just människor. Mandela sätter fokus. Vi behöver männsikor som kan uttrycka livsreasn i ord på djupet.
"Världens kortaste och längsta resa går mellan ögat och hjärtat och däremellan krävs varken pass eller visum.
Fortsätt framåt och lita på din kompass!

Ebba G sa...

Ja alla...
att se framåt är väl som det är - just nu har jag fullt upp med att se det som finns precis här och nu.
Jag har ingen förmåga att räkna ut vad som kommer bakom nästa sekundhörn.
...
Och Comvidare m.fl - film... alltså jag har ingenting att spela film på. Man får betänka att jag rätt nyligen endast ägde det som gick att ta med i en relativt liten såndär idrottstrunk. Trosor, ett kit med verktyg, nån tröja och lite andra paltor. Ibland ett paket ditten eller datten.
Så det där med att fixa en film för kvällen är inte riktigt min grej. Borde kanske skriva något om det där med ägodelar...
får bli bloggat nån dag.
Kram på er allihop
/Ebba

Cecilia N sa...

Månne din granne har mojänger att spela film på?