onsdag 23 september 2009

Mitt i allt föds och dör människor. Mitt i allt finns man liksom bara med i en flod av glada och sorgliga tårar. Min stora tjej ringde och grät i telefonen för att hennes bästa vän är med barn fast hon bara är fjorton år. Och när jag gick in till grannen, min goaste tantivärldengranne, fann jag henne också i tårar fast det var för att hennes barndomsvän dött. Och själv gråter jag för allting. För att jag har ungar jag har känslor för och för att jag hittar en död kråka och för att solen går upp och för att den går ner. Jag är tydligen en riktigt blödig typ under horlagren.

Bästa tårarna i dag var ändå när en gammal vän dök upp. En jag nog innerst inne trodde hade dött av en överdos för väldigt länge sedan. Men nejdå, här stod han livs levande utan ett enda nålmärke, inte en sned min, inte några stirriga pupiller... bara livs levande och självklar som om vi inte varit ifrån varandra ett ögonblick på alla år. Han såg mig en dag här i stan, han bor inte mer än ett par mil härifrån.... med fru och barn och allt.
Och nu... tja, om han blivit en vanlig svenne kan vemsomhelst fixa det.
Till och med jag.

Men nu ska jag låta tantsnusknerverna kittlas i ett par timmar av läkarna i de vita rockarnas Graces Anathomy.. såklart.

12 kommentarer:

Fröken Finemang sa...

Det låter sunt!
Att kittla tantsnusknerverna,
för då är de fler än jag som gör det :D

*kärlek till snygg doktorerna på tvn*

Anonym sa...

Hittat din blogg, sträckläst den.
Håller tummarna för dig!!!!

Anonym sa...

Jätte kul att din stora tjej och du pratar. Varje gång jag läser att ni har träffats eller pratats vid så blir jag så glad för din skull...
Sköt om dig!
Kram Jenny

mita sa...

Du fixar det här...kul att din gamla vän dök upp.Och gråta är bara bra...släppa ut allt och inte ha det inombords. Gråta och skratta går hand i hand. Var rädd om dig för du är en unik människa.
Nattikramar

Mimmi sa...

En tår - en nödvändighet. Utan tårar vore vi ingenting. Och vi klarar mer än vi någonsin tror. Jag fick tips om din sida häromdagen och har bara hunnit läsa ett par inlägg men tro mig - det blir mer läsande. Greys - repris...längtar efter fortsättningen - en flykt från vardagen, en med verklighetsförankring. Massor av chanser att få tömma ur en och annan tår oxå:-)) Om det skulle behövas. /Ta hand om dig. /M

Cicki sa...

Det är väl det här som kallas för livet, allt emellan skratt och gråt, glädjetårar och sorgetårar. Underbart med vännen som numera är Svenne. Innebär det då att du numera är en Doris.....:-)

Förresten, du vet väl att man får vackra ögon av att gråta.

Comvidare sa...

Jag blev frestad av en kåta idag. Idag kändes det bra. För idag blir jag hellre frestad av en kåta, än kåt av en frestelse.

Kenneth sa...

Vatten gör kroppen ren..tårar renar själen så gråter man inte blir dom ogråtna tårarna till is..

Mamma till 3, jag och storasyster. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Var glad för att det är till dig dina barn ringer med problem och med glädje...Då har dem ett väldigt stort förtroende för dig ska du veta:)
Bor du långt från Sthlm? Tänkte om det är i Dalarna du bor och stött ihop med min gamla vän....
Kram till dig från Maria

Ebba G sa...

Anonyma Maria - nej jag bor inte i dalarna, så det var nog inte din vän- men det är kul att det finns fler som blir svennar...


Comvidare - ha! det där var kul. Bättre att frestas av en kåta än att bli kåt av en frestelse... ja verkligen. Jag föredrar att bli kåt av någon som är mer än en frestelse.


Och alla om tårar - håller verkligen med om att tårar är bra. Man borde jobba för att lära ungar att vara stolta över alla sina känslor så att de blir vuxna som inte är rädda för att visa sorg och ilska och annat. På ett juste sätt alltså.

Laila sa...

Man behöver få gråta, rensa sin själ från smuts.

Tänker på alla dessa tårar som kan komma av andra orskaer också. Just nu finns en tår på min kind för den 14-åriga flickan...