söndag 12 juli 2009

Tretton grader kallt stod det på digitaltermometern ovanför teliaskylten. Jag hade sumpat alla möjligheter att hitta en säng och centralstationen var inget alternativ, där cirkuleras alla som inte reser på annat sätt än kanylvägen. Jag hade inte en spänn, inte ett ligg och inte ett gram.
Och tretton grader är rätt kallt om man går klädd i jeans och bomullströja med en tunn kavaj ovanpå.
En bunt gamla tidningar och lite tur räddade den natten.
Låset till sophuset på sibyllegatan var trasigt. Pappersinsamlingen hade hoppat över ett par veckor såg det ut som och stanken var överkomlig.
Längst in i hörnet fanns till och med ett gammalt täcke som någon kastat. Eller kanske glömt. Vi är några stycken som bor på stadens mer okända hotell.
Om jag frös?
Ja, jag frös. Men inte mer än så. Nästa dag hittade jag ett par plånböcker och en sängplats för lite tjänster. Man klarar sig.

Inga kommentarer: